Lapinlahden linnut - Köyhän taivas
Voiko rikas pelastua?
"Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan" (Luuk. 18:25). Jeesus asettaa lauseellaan reunaehdon, joka tekee rikkaan taivaaseenpääsyn järjellä ajatellen mahdottomaksi. Kuinka moni on näistä sanoista huolimatta koskaan pelännyt iankaikkisen elämänsä puolesta siksi, että tilillä tai kirstussa on rahaa ja elämä kaikin puolin turvattua? Luultavimmin harvat.Raamattu on 66 kirjan kokoelma, joka on syntynyt vuosituhannen kuluessa, ja jossa risteilee sadoittain eri teemoja, jotka nousevat esiin tai painuvat piiloon lukijan sekä kontekstin mukaan. Yksi teema kulkee äänekkäänä liki kaikissa Raamatun kirjoissa, mutta joka volyymiinsa suhteutettuna kuuluu hävyttömän vaimeasti. Raamatussa Jumalan sana asettuu puolustamaan köyhiä, vähävaraisia ja toisten hyvyydestä riippuvaisia.
Köyhyys asettaa ihmisen yhteiskunnallisesti riippuvuussuhteeseen. Varallisuus tuo vapautta, itsemääräämisoikeutta ja arvostusta. Köyhyys on tämän saman ilmiön varjopuoli. Oma elämä on enemmän tai vähemmän toisten varassa.
"Näin käy sen, joka kerää rikkautta itselleen mutta jolla ei ole aarretta Jumalan luona." Luuk. 12:21Jeesus parantaa köyhän leskivaimon lapsen (Luuk. 7:11-17). Jeesus moittii rikkaita, kun näkee lesken laittavan viimeiset hilkkunsa temppelin uhriarkkuun (Luuk. 21:1-4). Jeesus kuuluttaa ylväästi: "Autuaita olette te köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta" (Luuk. 6:20). Kun rinnalle ottaa ensimmäisessä kappaleessa mainitun rikkaan nuorukaisen, vertauksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk. 16: 19-31) tai vertauksen ahneesta tilanpitäjästä (Luuk. 12: 16-21), ei jää epäselväksi, että Jeesuksella oli näkemys varallisuudesta, ja sen vaikutuksesta ihmisiin sekä ihmisyhteisöihin.
"Anna mulle kymppi röökiin, ja kaksi kaljaan/Raamatussa rikkaus ei ole sinänsä pahasta. Etenkin Vanhan testamentin puolella on Jumalalle mieluisia ihmisiä, joilla on myös omaisuutta. Silloinkin korostuu kuitenkin velvoite auttaa vähävaraisempia ja osoittaa myötätuntoa heitä kohtaan, jotka tarvitsevat apua. Sillä "oikeamielisen talosta ei rikkaus lopu, jumalattomalta varat häviävät." (Snl. 15:6)
Sä näytät köyhälle köyhän Taivaan."
Usein ankeiksi ja julmiksi parjatut Vanhan testamentin lait huomioivat myös köyhiä. Pellon sadosta osa piti jättää kerättäväksi niille, joilla ei omaa peltoa ollut. Viidenkymmenen vuoden välein juhlittiin riemuvuotta, jolloin velkoja annetaan anteeksi, maita palautetaan maittomille ja orjia päästetään vapauteen. (3. Moos. 25) Lisäksi profeetat pitivät alati esillä heikompiosaisten asiaa. Jumalalla on siis aivan erityinen tahto ojentaa meitä muistamaan heikompaan asemaan joutuneita.
"Jos annat nälkäiselle omastasi ja ravitset sen, joka kärsii puutetta, niin sinun pimeyteesi koittaa valo ja yön varjo muuttuu keskipäivän kirkkaudeksi. Ja Herra on alati ohjaava sinua." Jes. 58:10-11Toisin kuin yleensä blogissani, olen nyt listannut poikkeuksellisen runsaan määrän raamatunkohtia. Tämä siksi, että tulee vastaansanomattomasti esiin aiheen raamatullisuus. Ahneus ja riisto ovat Jumalalle kauhistus.Silti harvoin oikeudenmukaisuutta ja reilua taloutta pidetään teologisina kysymyksinä. Sitä ne kuitenkin ovat - uskallan jopa väittää, että enemmän kuin esimerkiksi seksuaalietiikka.
"En ole ehtinyt pohtia avaruutta
Enkä etsiä ihmisen tulevaisuutta
Ja vain kerran kadulla ohimennen
Luulin nähneeni Jeesuksen"
Enemmän huumoribändinä tunnettu Lapinlahden linnut on tehnyt jokusen vakavamminotettavan biisin, joista ylitse muiden on Köyhän taivas. Se on helsinkiläisen juopon rukous. Sellaisen miehen, jonka kova osa pitäisi puhutella, jos hänet näkee nostaessaan katseen Luukkaan evankeliumista. Vaikka Jeesus sanoikin, että köyhät ovat luonamme aina, eli kaikki vääryys ei maailmasta lakkaa kuin vasta kerran iankaikkisuudessa, meidän tulisi toimeliaasti ja tavoitteellisesti muuttaa maailmaa oikeudenmukaisemmaksi. Sillä kristinusko on pelastususkonto, ja jos olemme kiinnostuneita pelastuksestamme, meidän ei kannata sivuuttaa sitä, että Jeesus ja profeetat lukuisat kerrat puhuvat köyhistä samassa yhteydessä kuin taivaan autuudesta.
Pääseekö rikas taivaaseen - mahdollisesti. Entä ahne? En löisi siitä vetoa.
"Karttakaa tarkoin kaikenlaista ahneutta. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä omaisuuden varaan, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa." Luuk. 12:15
Kommentit
Lähetä kommentti