Laura ja Kaksi naulaa - Coolein nimi
Olisiko Jeesus cool?
Jeesukseen liittyy ongelma. Oman kokemukseni perusteella historiallista Jeesusta arvostetaan kautta linjan. Konservatiivit ja liberaalit, kirkkoon nihkeästi suhtautuvatkin. Katoliset, luterilaiset, ortodoksit tai vapaiden suuntien kristityt. Karismaatikot ja tapakristityt. Kaikkien mielestä Jeesus oli kova jäbä, viisas opettaja ja aika jakamattomasti myös Vapahtaja, jonka ristinkuolemalle annetaan luovuttamaton merkitys.
"Sun pitäis olla coolein nimi tänään, mut sua ei pidetä minään."
Mutta kun historiallisesta Jeesuksesta siirrytään ylösnousseeseen Jeesukseen, niin ihanan rikkumaton yksimielisyys särkyy. Mitä tarkoittaa olla Jeesuksen seuraaja postmodernina aikana? Onko Jeesuksella merkitystä sillä tavalla, että se vaikuttaa jotenkin ihmisten elämään ja toimintaan? On kaksi näkökulmaa: ensinnäkin osalla ihmisistä Jeesus jää auttamatta paitsioasemaan ja toisekseen, he, jotka Jeesusta vankkumattomasti seuraavat, eivät kykene kohtaamaan sitä, että hengellisyyttä harjoitetaan eri tavoin ja uskoa eletään todeksi toisin, kuin itse sen tottuneesti tekee.
Laura ja Kaksi naulaa laulaa Cooleimmasta nimestä. Siitä ristiriidasta, että Jeesuksen teot ja opetukset olivat kovaa kamaa aikanaan ja olisivat yhä, mutta ne eivät uppoa ihmisiin sillä intensiteetillä, kuin parhaan sanoman toivoisi tekevän. "Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat." sanotaan kansan suulla Matteuksen evankeliumissa vuorisaarnan päätteeksi. Viesti ei ole väljehtynyt, eli onko ongelma ihmisissä?
Jeesus luultavasti herättäisi huomiota tänäkin aikana. Opettaminen tarinoiden ja vertausten kautta iskisi hyvin nykyihmisiin. Jeesus viihtyi synagogassa (mm. Luuk. 4:16), mutta myös illanistujaisissa (Luuk. 5:27-32). Hän siis takuulla kohtaisi monenlaista kansaa. Niitä, joille on tärkeä käydä kirkossa, sekä niitä jotka syystä tai toisesta eivät itseään saa kirkkoon. Jeesuksella oli vahvat mielipiteet, mutta toisaalta hän usein kohtasi ihmisiä antamatta mielipiteiden tulla esteeksi väliin. Joitain hän toki suututtikin, mutta tämä johtui siitä, että hän onnistui hyvillä vastauksillaan kumoamaan vastaväittäjiensä nokkeluudet ja tarkoitushakuiset viekkaudet.
"Sinä kärsit, jotta kärsi enää yksikään."
Ehkä kristikunnan tuleva luonto oli nähtävissä jo Jeesuksen elinaikana. Kautta läpieletyn historian kristityt ovat kiistelleet siitä, miten Jeesuksesta sopii ajatella. Toinen juonne on ollut löytää keinoja vakuuttaa välinpitämättömiä, että evankeliumissa on styrkka viesti, joka muuttaa maailmaa radikaalilla tavalla paremmaksi.
Ei auta kuin rukoille kristityille yhteishenkeä ja keskinäistä solidaarisuutta, jossa usko Jeesukseen yhdistää enemmän kuin tapa uskoa erottaa. Tämä hajaannus päättynee harmoniseen yhteiseloon vasta taivaassa, mutta sitä varten on hyvä harjoitella jo nyt tässä elämässä. Toinen rukousaihe voisi olla, että Herran Henki kuplisi ja poreilisi meissä kristityissä niin, että tekomme vakuuttaisi siitä, että Jeesuksen nimi on cool yhä ja edelleen, koska se saa ihan hemmetin suuren muutoksen aikaan hänen seuraajissaan ja seuraajiensa kautta maailmassa.
"Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.
Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.
Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa. -Matt. 5:14-16-
Kommentit
Lähetä kommentti